Groeien met je bedrijf door deze twee vragen

We kennen allemaal wel zo’n situatie waarin je maar niet vooruit lijkt te komen. Waarbij je weet dat je stappen moet gaan zetten maar waarbij die volgende stappen zo ontzettend groot zijn dat je denkt: ‘Dat lukt mij nooit!’ Hoe je dan toch weer kunt gaan starten met groeien met je bedrijf lees je in deze blog.

Doe je wat werkt of steek je je kop in het zand?

Het eerste wat je over het algemeen gaat doen is mopperen. Je voelt je er ongemakkelijk over, je legt de schuld bij een ander en je steekt je kop in het zand. Daar ben ik overigens zelf ook nog steeds heel goed in hoor. Je weet dat je in zo’n situatie niet de meest inspirerende persoon bent voor je omgeving. Kortom: dit werkt niet. En hoewel zwelgen in zelfmedelijden soms wel eens heel lekker kan zijn, het helpt je niet vooruit.

De tweede optie is, dat zodra je merkt dat je stilstaat en niet vooruitkomt, je jezelf dan heel even op pauze zet en jezelf de volgende twee vragen stelt: 

Wat kan er nu wél? 
En hoe doe ik dat op mijn eigen manier?

Vergelijk jezelf niet teveel met een ander

Ik geef je graag twee voorbeelden uit de praktijk. Het eerste voorbeeld komt uit een coaching sessie met een ondernemer die ik al langere tijd begeleid. Zij gaf aan dat ze, marketingtechnisch, nog wel het een en ander kan leren. Een goed voorbeeld daarvan is dat ze heel graag wilde starten met het versturen van nieuwsbrieven, maar dat nogal moeilijk vond. Dat komt vooral omdat zij vindt dat ze niet goed is in het schrijven van teksten. 

Haar waarheid, niet de mijne. 

Alle nieuwsbrieven die zij in haar inbox krijgt, zijn waarschijnlijk geschreven door mensen die dat al jaren doen. Maar ja, als je je daaraan gaat meten, en je voelt je daar dus ongemakkelijk bij, dan is het logisch dat je deze taak nog even voor je uitschuift.

Maar als je wilt groeien en vooruit wilt gaan, en je weet dat je die nieuwsbrieven moet gaan sturen, wat kun je dan doen? Ik stelde haar weer die twee belangrijke vragen:

Wat kan er nu wél? 
En hoe doe ik dat op mijn eigen manier?

Groeien met je bedrijf op je eigen manier

We zijn samen gaan brainstormen en de oplossing was eigenlijk heel erg dichtbij. Deze ondernemer is supergoed in het maken van beeld. Zo kwamen we tot de conclusie dat als zij nieuwsbrieven gaat versturen op haar eigen manier, ze daar juist veel beeld in kan gebruiken. Dat is wat zij kan en waar ze zelfverzekerd over is. En met beeld kun je natuurlijk heel erg goed andere mensen met je meenemen. Daar zijn niet altijd lappen tekst voor nodig.

Om je bedrijf te laten groeien moet je je doelgroep duidelijk hebben

Het tweede voorbeeld komt uit een sessie met een andere ondernemer die het lastig vond om haar doelgroep te bepalen. En hoewel er veel verschillende strategieën zijn om een doelgroep analyse te maken, denken creatievelingen nu eenmaal anders. Het is belangrijk dat je wel weet voor wie je het doet. Des te beter jij kunt beschrijven voor wie jij je jouw product of dienst maakt, hoe makkelijker het is om ze te vinden en aan te spreken.  

Zij zat vast op dit punt en na een brainstormsessie vroeg ze zich af wat ze kon doen om vooruit te komen. Zij kwam tot de conclusie dat ze haar doelgroep heel goed kon tekenen, dat was immers haar beroep. Wat hield haar tegen om haar doelgroep te gaan tekenen? Helemaal niets! Die twee belangrijke vragen kwamen weer naar voren:

Wat kan er nu wél? 
En hoe doe ik dat op mijn eigen manier?

Ze is gestart met tekenen en uiteindelijk kwamen er voor haar drie hele mooie doelgroepen uit. En wat nog mooier was. Dat door het tekenen van haar doelgroepen, ze gelijk nog meer antwoorden kreeg over hoe ze bijvoorbeeld haar website moest indelen. 

Groeien met je bedrijf hoeft echt niet moeilijk te zijn!

Is het echt zo makkelijk om je bedrijf te laten groeien? Ja, het is echt zo makkelijk! Als je je laat afschrikken door wat anderen doen en wat niet bij jou past, kom je natuurlijk nooit uit vraag nummer twee. Ik hoop zo dat je met deze twee simpele vragen de tools hebt gekregen om weer verder te kunnen met de onderwerpen waar je nu tegenaan loopt of mee stilstaat. 

Kies, juist als creatieve ondernemer, vooral voor een strategie die bij jou past. Zorg dat je je doelgroep duidelijk hebt en hang daar je product of dienst aan op. Het gaat je zoveel makkelijker al als je weet hoe je ze moet vinden en hoe je ze moet aanspreken. Helemaal op jouw eigen manier.

Wil jij ook aan de slag?

Herken jij jezelf in deze situaties? Dat je vast bent gelopen en je eigenlijk weet dat je bepaalde stappen moet gaan nemen, maar gewoon nog even niet weet hoe je dat op je eigen manier moet gaan doen? Twijfel dan niet en neem gerust contact met mij op zodat we samen kunnen kijken welke stappen jij kunt gaan zetten om het volledig op jouw eigen manier te gaan doen. Elk ministapje dat jij gaat zetten zorgt voor nieuwe energie, nieuwe antwoorden en zoveel meer plezier in het ondernemen! 

Dit wil je vast ook lezen…

Ondernemen als introvert persoon

Ondernemen als introvert persoon

Lang niet elke ondernemer is die uitgesproken persoon die graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Zelf...

Het vergelijkingscomplot

Het vergelijkingscomplot

In het leven draait het om keuzes maken. Eerder las ik het boek ‘Just F*cking do it’ van Noor Hibbert en ik werd enorm...

0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.